‘Het winnen van de Innovatie Award heeft ons veel naamsbekendheid opgeleverd’

Logo Innovation Award

‘Het winnen van de Innovatie Award heeft ons veel naamsbekendheid opgeleverd’

Posted by: HJ Media Groep Category: Geen categorie Comments: 0

Op woensdag 1 juni 2016 vindt tijdens een feestelijk event voor de derde keer de uitreiking van de Innovatie Award plaats. Met de Innovatie Award krijgen bedrijven en organisaties de erkenning die zij verdienen.

Samen met winnaar Koos Leeuwenstein van Cofano Software Solutions uit Sliedrecht blikken we terug op de Innovatie Award 2015.

Cofano won de prijs voor het ontwikkelen van ‘dataroom’, waardoor  binnenvaart, maar ook trein- en wegvervoer aansluiten op havenvoorzieningen. Koos Leeuwenstein vertelt dat het winnen van de Innovatie Award het bedrijf absoluut geen windeieren heeft gelegd. “Wij hebben er geen moment spijt van gehad om deel te nemen aan de Innovatie Award. Sterker nog: de prijs heeft ons enorm veel opgeleverd.”

Prestigieuze prijs

Cofano voorziet bedrijven in specifieke wensen naar software en levert een aantal standaardproducten gericht op onder andere BPM en servicemanagement. Alle producten van Cofano zijn deels of geheel web based. Het softwarebedrijf is in 2010 opgericht door Koos Leeuwenstein en Marco Huijsman. De doorgewinterde bedrijfsadviseurs op het gebied van bedrijfsprocessen en ICT bedachten de software op een terras aan de Golf van Mexico. Leeuwenstein legt uit wat de jury deed besluiten de prestigieuze prijs toe te kennen aan Cofano. “In de logistieke sector opereert iedereen op een eigen eilandje met eigen data en eigen systemen en stemt men geen data af met elkaar. Ons web based platform biedt de mogelijkheid om data uit te wisselen met elkaar, zodat er eenduidige informatie beschikbaar komt voor de hele supply chain. Door de uitwisseling van deze informatie is het mogelijk om een planning te maken over de gehele keten heen, die inzichtelijk is voor alle betrokken partijen. Hierdoor zijn significante efficiencyverbeteringen te realiseren van 15 tot 20%. De ontwikkeling van ‘dataroom’ optimaliseert daarnaast het totale logistieke proces, waardoor er aantoonbaar minder transportbewegingen plaatsvinden, maar vanzelfsprekend ook minder CO2 uitstoot.”

Volgende stap

Het platform van Cofano is niet alleen interessant voor de meest vanzelfsprekende gebruikers, maar is gemaakt om zo veel mogelijk partijen uit de supply chain, zoals opdrachtgevers, rederijen, douane en (semi) overheidsinstellingen erbij te betrekken. Zij leveren allemaal een eigen bijdrage in de verschaffing van informatie en overzicht van het proces. Uiteindelijk kan zo het complete traject beheersbaar en inzichtelijk gemaakt worden. Leeuwenstein geeft aan dat het voor het jonge bedrijf in de eerste instantie niet gemakkelijk was om de gehele keten te overtuigen van de doelmatigheid van het product. “Ons product is op de zolderkamer in een Google-achtige werkomgeving ontwikkeld. Als je vier jaar lang onder de radar werkt, is het lastig om de volgende stap te maken. Potentiele gebruikers moeten in die stap overtuigd worden van de winst die er te behalen is. We waren nog geen jaar actief naar buiten getreden toen we de prijs wonnen. De Innovatie Award heeft ons absoluut het juiste duwtje in de rug gegeven.”

Naamsbekendheid

Vooral de reuring die het winnen van de Innovatie Award veroorzaakt heeft en de aandacht die er vervolgens op internet aan geschonken is, hebben volgens Leeuwenstein een prima bijdrage geleverd aan de naamsbekendheid van Cofano. Hij zegt : “Ik ben ervan overtuigd dat een groot Belgisch bedrijf zaken met ons is gaan doen doordat wij de prijs hebben gewonnen. We waren al een tijdje met elkaar in gesprek, toen onze gesprekpartner liet doorschemeren niet met ons in zee te gaan. Volgens hen bestond ons bedrijf nog niet lang genoeg en waren we nog te klein. Een week voor de uitreiking van de Innovatie Award had ik hem verteld dat we genomineerd waren. De dag na de uitreiking belde hij op met de vraag of we gewonnen hadden. Mijn positieve antwoord moet de doorslag hebben gegeven; nog geen week later was de deal rond.” Daarnaast heeft Cofano ook veel meer naamsbekendheid in de regio gekregen, vertelt Leeuwenstein. “Als ik vraag aan onze klanten hoe ze bij ons terecht zijn gekomen is dat meestal door de berichten die zij op internet gezien hebben over het winnen van de Innovatie Award.”

Spectaculaire verandering

Enthousiast geworden na het winnen van de Innovatie Award, neemt Leeuwenstein zitting in de jury voor de Innovatie Award 2016. We vragen Leeuwenstein wat voor hem als jurylid het belangrijkste criterium is waar de toekomstige winnaar aan moet voldoen. “Ik zal vooral kijken naar de impact van de innovatie. Kan een product een spectaculaire verandering teweegbrengen? Want wat mij betreft: hoe groter de impact, hoe belangrijker de innovatie.” Volgens Leeuwenstein was dit ook een belangrijke reden om Cofano de Innovatie Award toe te kennen. “Het effect van onze software is dat er enorme besparingen behaald kunnen worden. Het is door anderen al vaak geprobeerd om deze software te ontwikkelen, maar het is nooit eerder gelukt op deze manier. Het winnen van de Innovatie Award heeft dat alleen maar onderstreept.” Hij zegt tot slot: “Het heeft derden heel wat moeite gekost om mij te overtuigen om deel te nemen. Ik ben blij dat ze me toch hebben weten te overtuigen.”

Privacy statement

Welkom op onze site! Wij verzamelen verschillende soorten gegevens op onze website om de website zo goed mogelijk te laten aansluiten uw wensen en eisen.

Privacy statement | Sluiten
Instellingen